Jak promować restaurację?

Promocja i marketing to – chcąc nie chcąc – klucz do sukcesu. W dobie wszechobecnego internetu, od którego większość z nas jest w dużej mierze uzależniona, jeśli chcemy odnieść sukces – musimy się promować. Oczywiście, kuchnia i zdolności kucharza szybko obiją się pozytywnym echem wśród społeczności lokalnej (pod warunkiem, że rzeczywiście mamy na pokładzie kulinarnego geniusza), jednak zanim się to stanie najpierw musimy przyciągnąć do naszego lokalu gości. Jak to zrobić?

Krok najważniejszy  – przygotuj się jeszcze przed otwarciem. Jeśli jesteś w tej komfortowej sytuacji, że dopiero przygotowujesz się do otwarcia lokalu, pomyśl o promocji jeszcze zanim otworzysz restaurację /pub/ kawiarnię/ pizzerię. Może mieć to kluczowe znaczenie dla Twojego przyszłego sukcesu! Nie dopuszczaj do sytuacji na zasadzie: „po prostu otwieram restaurację”, licząc na to, że ludzie sami przyjdą. Jeśli nie będą wiedzieli gdzie i po co mają przyjść (w konkretne miejsce, by spróbować czegoś nowego), na pewno nie będzie ich tak wielu, jak byś sobie tego życzyła/życzył!

Promocja lokalu gastronomicznego wcale nie musi kosztować fortuny – wszystko zależy od twojej kreatywności, wolnego czasu i odrobiny szczęścia! Jak każda strategia, również i strategia promocji powinna zacząć się nie od analizy najważniejszych atutów, a od Twoich słabych punktów. Zgadza się –zastanów się co ewentualnie mogą wytknąć Tobie krytycy? Czy masz się czym martwić? Czy jest coś, co spędza Ci sen z powiek? Czy jest coś, co jest Twoim słabym punktem? Dobrze się zastanów, ponieważ to właśnie w ten czuły punkt będą uderzali najczęściej. Jeśli znasz swoje słabości, jesteś w stanie lepiej przygotować się na ewentualną krytykę i jeśli będzie to uzasadnione – odeprzeć atak.

Co jest najważniejsze z punktu widzenia klienta/gościa?

  • Smak potraw
  • Cena adekwatna do jakości (owszem cena powinna być konkurencyjna, ale jeśli posiadamy unikatowe i sprawdzone produkty to całą strategię opieramy na tym elemencie)
  • Interesujący wystrój, zapewniający komfortowe warunki (intymność, przyjemna atmosfera, możliwość zjedzenia posiłku, gdy nie patrzą na nas dziesiątki obcych oczu)
  • Renoma lokalu
  • Dostępność potraw
  • Miła obsługa
  • Czystość i higiena oraz świeżość

To elementy o które bezwzględnie musisz zadbać, jeśli chcesz cieszyć się sukcesem swojego lokalu – jeśli na którymś z tych pól Twój lokal kuleje, koniecznie postaraj się to poprawić!

Wracając do zasadniczego tematu promocji – skupmy się na tym co możesz zrobić, by przyciągnąć do Twojej restauracji jak najwięcej gości.

Po pierwsze: BRANDING

Branding? Co to takiego? To wszystko co związane jest z identyfikacją Twojej marki – nazwa lokalu i jej ewentualne logo. Im bardziej charakterystyczna, ciekawa, wpadająca w ucho i co najważniejsze – łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania – tym lepiej. W zależności od tego czy ma to być elegancka restauracja, bar szybkiej obsługi, kawiarnia czy pub, nazwa będzie miała nieco inny charakter.

Obecnie panuje moda na bardzo nowoczesne i przewrotne nazwy restauracji, które są swoistą grą słów. Sprawia to, że taki lokal od razu kojarzony jest jako miejsce nowoczesne, interesujące, wyróżniające się. Do lamusa odchodzą nazwy brzmiące zbyt sztywno, niezrozumiale. Stawia się na świeżość, intrygujące połączenie, i przyjemne skojarzenia.

Również identyfikacja wizualna odgrywa ogromną rolę w rozpoznawalności marki, jak również w jej późniejszym zdobywaniu popularności. Charakterystyczne i kojarzące się logo zdecydowanie szybciej zagości w pamięci Twojego potencjalnego gościa.

Jeśli nie masz pomysłu na ciekawą nazwę i logo swojej restauracji i nie wynika ono z tradycji lokalu, np. przekazywanego z pokolenia na pokolenie – zleć kreację brandingu profesjonalnej agencji reklamowej. To spory wydatek (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł), ale wart inwestycji. Otrzymasz pomysł na markę, która będzie przemyślana od początku do końca i dosłownie…skazana na sukces!

Jeśli mowa o identyfikacji, pamiętaj również o prawidłowym oznaczeniu Twojego lokalu – zrób wszystko, by łatwo było do niego trafić. Zadbaj o tabliczki, wskaźniki, oznaczenia na mapach i w systemach nawigacji.

Po drugie: STRONA INTERNETOWA

Strona internetowa jest jednym z najważniejszych narzędzi promocyjnych w dzisiejszych czasach – sprawdza się bezwzględnie w każdej branży. Szukamy kogoś lub czegoś – pierwsza rzecz jaką robimy to sięgnięcie po komórkę z internetem lub otworzenie przeglądarki internetowej w komputerze. Digitalizacja informacji i fakt wszechobecnego internetu sprawia, że nie szukamy nigdzie indziej, jak właśnie w internecie. Lokal, który nie ma swojej strony WWW jest w zasadzie na przegranej pozycji – Gość, który chce się tam wybrać nie może sprawdzić godzin otwarcia, menu, ani nawet znaleźć numeru telefonu by zarezerwować stolik. Strona www to zatem narzędzie, o które musisz zadbać – najlepiej jeszcze przed otwarciem restauracji! Strona nie musi być naszpikowana funkcjonalnościami – ważne, by dawała odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Po trzecie: SOCIAL MEDIA

Social media czyli media społecznościowe to dzisiaj najchętniej odwiedzane serwisy internetowe. Odwiedzają je ludzie w każdym wieku, z wszystkich grup społecznych. Siedzimy na nich przed pracą, w szkole, po pracy, w czasie wolnym – to w zasadzie gotowe narzędzie do promowania lokalu w sieci. Wystarczy ciekawy pomysł, dobra treść i odrobina kreatywności. Forma komunikacji powinna być uzależniona od tego z jaką klientelą będziesz mieć do czynienia.

Jeśli Twój lokal ma charakter ekskluzywny i elegancki, taka też powinna być związana z nim komunikacja. Jeśli Twoja restauracja gości głównie młodych klientów, nastawionych na tanie jedzenie – zaserwuj im mniej oficjalną komunikację. Postaraj się jak najlepiej wczuć się w rolę swojego klienta i odpowiedz sobie na pytanie jak ty chciałbyś/chciałabyś być potraktowany/a i tak traktuj swoich klientów. Dopasuj swoje komunikaty do gości – nie zarzucaj ich gastronomiczną sieczką słowną, którą zrozumieją tylko profesjonaliści. Bądź przyjazny w komunikacji.

Zadbaj o fantastyczne kuszące zdjęcia potrawDodawaj zdjęcia lokalu i zadowolonych gości (te zdjęcia już wyłącznie za zgodą). Pamiętaj o ciekawych okazjach, które można uczcić w Twojej restauracji. Koniecznie zapoznaj się z kalendarzem świąt mniej i bardziej popularnych – przygotuj oferty specjalne na najważniejsze święta i wydarzenia. Promuj się w social mediach za pomocą konkursów, wspólnych zabaw.

Po czwarte: OPINIE

Dbaj o opinie w internecie. Odpowiadaj zarówno na te pozytywne, jak i negatywne. Nie daj się sprowokować – jeśli ktoś napisał nieprzyjemną opinię, nawet jeśli nie jest ona prawdziwa, nie wdawaj się w dyskusje z niezadowolonym klientem/gościem. Przeproś, obiecaj poprawę, zaproś ponownie i zaproponuj darmowy obiad lub przeprosinowy upominek. Oczywiście jeśli ktoś bezzasadnie szkaluje dobre imię Twojej restauracji i chcesz coś z tym zrobić, zajmij się tym – ale nie rób tego publicznie. Nie ma nic gorszego niż dolewanie oliwy do ognia – a tak właśnie się stanie, gdy rozjuszysz niezadowolonego gościa.

Pamiętaj, by podziękować za dobre opinie i wraz z podziękowaniem, zaprosić gościa ponownie.

Po piąte: LOKALNE MEDIA

Możesz wspierać się również narzędziami takimi jak lokalne media – gazety, rozgłośnie radiowe, słupy ogłoszeniowe. Należy jednak liczyć się z tym, że będą to już konkretne wydatki za wykorzystanie tzw. powierzchni reklamowej. Współpracuj przy okazji lokalnych wydarzeń – bądź otwarty na szablonową współpracę!  Niestandardowe formy promocji i współpracy z lokalnymi grupami mogą odbić się sporym echem (pozytywnym oczywiście) na Twojej restauracji.

Czy specjalista od marketingu jest niezbędny?

Nie, na pewno nie jest niezbędny, choć zdecydowanie ułatwi Ci pracę i zapewni stabilną pozycję. Jeśli jest profesjonalistą, będzie przygotowany na dobre i złe momenty – pomoże nie tylko wypromować lokal, ale i zapewni spokój i opanowanie w tzw. sytuacjach kryzysowych, które niestety zdarzają się nawet najlepszym.

Jeśli możesz sobie pozwolić finansowo na takiego specjalistę lub zlecenie marketingu „na zewnątrz”  – zrób to. Zdejmiesz sobie z głowy ciężar promowania restauracji, którym zajmie się ktoś, kto ma do tego odpowiednie narzędzia, wiedzę, doświadczenie.

Najlepszym modelem zawsze będzie współpraca restauratora, menadżera i pracowników restauracji ze specjalistą do spraw marketingu.

 

Jakie rady? Bądźcie szczerzy, optymistyczni i ciekawi w swojej komunikacji. Nie zanudzajcie, nie oszukujcie, nie ośmieszajcie. Reszta zrobi się sama no i przede wszystkim – serwujcie wyśmienitą kuchnię godną pochwały! Powodzenia!

Maciej Ignatowicz

Zobacz wpisy napisane przez Maciej Ignatowicz
Cześć jestem Maciej Ignatowicz i oddycham gastronomią. Fascynuje mnie praca z szefami kuchni i kucharzami, którzy odnaleźli swoją pasję w gotowaniu. Współpraca z mistrzami to największa nagroda, jaką otrzymuję każdego dnia. Moje zamiłowanie do gastro spełniam w Studio Kulinarnym Look&Cook, szkole gotowania dla kucharzy i pasjonatów. Codziennie pomagam w doborze urządzeń gastronomicznych. Serdecznie witam Cię na moim blogu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *